برخي از دوستان كه به ما لطف دارند، به كرات درخواست مي كنند كه ما مطالب و تحليل هاي سياسي نيز در وبلاگ  قرار دهيم. صرفنظر از اينكه مطابق اعلام قبلي ، مطالب وبلاگ پيرامون موضوعات ادبي- اجتماعي و طنز مي باشد، خود بنده نيز بر اين باورم كه‹‹..و جاي مردان سياست بنشانيم درخت تا هوا تازه شود››!  با اين اوصاف به خاطر صفاي دوستان مصاحبه تلفني ‹‹ايرنا›› با اينجانب پيرامون دستاوردهاي سفر دكتر روحاني و هيأت همراه به نيويورك در اينجا درج مي شود. شايان ذكر است ايرنا در چارچوب رسالت خود ، درج بخش هايي از مطالب اظهار شده را به مصلحت ندانسته است . ضمنا دوستاني كه همواره كنجكاو بودند نويسنده وبلاگ را بشناسند نيز حداقل با اسم نويسنده آشنا خواهند شد.

استاد دانشگاه:

تقابل توام با نرمش از نقاط قوت ديپلماسي دولت يازدهم است

 

تهران- استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد اسلامي گفت: گروه جديد سياست خارجي ايران به دور از خوشبيني مفرط، به تقابل توام با نرمش معتقد است و اين از نقاط قوت ديپلماسي دولت يازدهم به شمار مي آيد.

 

«بابك نادرپور» روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، افزود: معتقدم كه سياست خارجي يك هدف اصلي كه نيل به منافع ملي است را دنبال مي كند هرچند معني منافع ملي، سيال است و در هر برهه اي از زمان و در هر شرايطي، تعريف خاصي به خود مي گيرد اما درباره مباحثي همچون امنيت و حفظ تماميت ارضي، همواره اتفاق نظر وجود دارد.
استاد دانشگاه آزاد با بيان اينكه سياست خارجي، ادامه سياست داخلي هركشور است، جنگ را به منزله پايان سياست خارجي تلقي كرد و گفت: در دنياي سياست، يك دولتمرد حاذق با رويكردهايي كه اتخاذ مي كند حاضر نمي شود به سمت جنگ برود.
نادرپور يادآور شد: تجربه گذشته ما نگاه سياه و سفيد نسبت به منافع ملي در عرصه سياست خارجي بوده و به طور مشخص در رابطه با آمريكا در 35 سال گذشته، نگاه سياه يا سفيد به اين مقوله صورت گرفته به نحوي كه در يك ديدگاه، سرسختي در مقابله با سلطه تا سرحد مرگ توصيه شده و در يك ديدگاه كه به ندرت مشاهده شده، بعضي تا سرحد سرسپردگي در اين زمينه پيش رفته اند.
وي بر لزوم بازنگري در نگاه دوگانه و دوقطبي گري كه خودساخته هم هستند تاكيد كرد و گفت: به نظر مي رسد بعد از 35 سال، ما بايد دست به يك تابوشكني بزنيم و با نگاه علمي و منطقي به سياست خارجي بنگريم.
اين استاد دانشگاه حمايت قاطع مقام معظم رهبري از رييس جمهوري در عرصه سياست خارجي را ستود و ادامه داد: مبحث پرمحتواي «نرمش قهرمانانه» علاوه بر ابعاد مهم سياسي، داراي ابعاد معنوي و اعتقادي محكمي نيز هست و به رويدادهاي تاريخ صدر اسلام اشاره دارد.
نادرپور يادآورشد: برخي مسائل بين المللي در سوريه و همكاري ايران با چين و روسيه و همچنين تلاش جمهوري اسلامي ايران در حل مناقشه سوريه، يك ايران قدرتمندتر از گذشته در معادلات بين المللي به نمايش گذاشته است.
نادرپور تاكيد كرد كه البته بايد پذيرفت كه مبحث هسته اي ما به خاطر موضع گيري هاي خارجي، مذاكرات نه چندان موفق و همچنين تحريم هايي كه به كشور تحميل شد تاثيرات و تبعاتي در كشور برجاي گذاشته است.
به اعتقاد استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد، با بررسي همه جانبه وقايع سال هاي اخير و شرايط جديدي كه در عرصه داخلي و خارجي پديد آمده مي توان مذاكرات ايران و آمريكا را پس از 35 سال در دستوركار قرار داد.
نادرپور ضمن قوي و كارآمد خواندن گروه اعزامي ايران به سفر نيويورك گفت: اين گروه به پشتوانه حمايت مقام معظم رهبري، خواسته مردم كه در انتخابات باشكوه رياست جمهوري 24 خرداد كه در قالب اعتدال جلوه گر شد و همچنين تجربه غني در عرصه سياست خارجي راهي مجمع عمومي سازمان ملل متحد شد.
وي توضيح داد: هرچند آشنايي با سياست خارجي در عرصه نظري يك امتياز به شمار مي آيد اما دكتر روحاني علاوه بر اينكه دانش آموخته حقوق بين الملل است و بر چند و چون مسائل بين المللي تسلط دارد در دهه هاي اخير حضور مستقيم و موثري نيز در سياست خارجي ايران داشته است.
نادرپور توانمندي هاي وزير امور خارجه ايران را بي نياز از تعريف خواند و تاكيد كرد: دكتر ظريف در عرصه سياست خارجي، تجربه و عمل را توامان دارد و با تحصيلات آكادميك مرتبط در طول 30 سال اخير در اين عرصه فعاليت داشته و به زبان ديپلماسي آشنايي تمام و كمال دارد و اين خود امتياز بسيار بزرگي براي گروه ديپلماتيك ايراني محسوب مي شود.
وي ادامه داد: نرمش قهرمانانه در عرصه ديپلماتيك را مي توان به انعطاف حكمت آميز تعبير كرد و بايد با توجه به واقعيت هاي موجود جهان، از اين سياست، استفاده بهنگام داشته باشيم و افكار عمومي جهان كه از قبل عليه ما شكل گرفته را از اين طريق آگاه كنيم.
اين استاد علوم سياسي، استفاده وزيرامور خارجه از فيسبوك و شبكه هاي اجتماعي را به منظور برقراري ارتباط با شهروندان داخل و كشور را هوشمندانه توصيف كرد و گفت: صفحه شخصي ظريف كه مراجعات زيادي از داخل و خارج كشور در آن ثبت مي شود در مواجهه با خودسانسوري احتمالي رسانه هاي داخلي و تبليغات سوء رسانه هاي خارجي، اطلاع رساني شفاف و ارائه ديدگاه هاي منطقي را ارايه مي كند.
وي تاكيد كرد: تيم جديد ايراني به دور از خوشبيني مفرط ، به تقابل توام با نرمش معتقد است و اين نقطه قوت آن به شمار مي آيد.
نادرپور حضور روساي جمهوري اسلامي ايران در دوره هاي گذشته مجمع عمومي سازمان ملل متحد را يادآور شد و گفت: مجمع عمومي سازمان ملل همواره به عنوان يك تريبون تاثيرگذار براي تبيين سياست ها و رويكردهاي كشورها مطرح بوده و ايران نيز در سال هاي اخير همين نگاه را به مجمع داشته است.
وي به 13 ملاقات مهم و اثرگذار دكتر روحاني و حدود 60 جلسه ملاقات «محمد جواد ظريف»
وزيرامور خارجه كشورمان با مقامات ديگر كشورها در روزهاي برگزاري مجمع عمومي سازمان ملل اشاره كرد و اظهار داشت: سطح مذاكرات اخير 1+5 با ايران نيز در مقايسه با دوره هاي قبل، بالاتر رفته و ايران كه با تبليغات سوء به جنگ طلبي متهم شده بود ضمن حفظ اصول و آرمان هاي خود، چهره ملايمي از خود به مردمان دنيا نشان داد.
استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد، لغو پاره اي از تحريم هاي بين المللي عليه ايران، منزوي شدن رژيم صهيونيستي در مجمع عمومي سازمان ملل و معرفي چهره واقعي صلح طلب ايران را از ديگر دستاوردهاي عيني و ملموس سفر اخير رييس جمهوري و هيات همراه به نيويورك برشمرد.
نادرپور با يادآوري اينكه لغو تحريم ها عليه ايران يك شبه حاصل نمي شود، گفت: در سخنراني اوباما در مجمع عمومي، شاهد اعتراف وي به حقوق هسته اي صلح آميز ايران و پرهيز آمريكا از براندازي حكومت ايران بوديم و دكتر روحاني هم بدون عقب نشيني از مواضع و سياست هاي اصولي جمهوري اسلامي، تحريم ها را يك اقدام غيرانساني خوانده و آنرا محكوم كرد و درعين به انتقاد از جنايات رژيم صهيونيستي در فلسطين پرداخت.
استاد علوم سياسي دانشگاه آزاد توضيح داد: هنگامي كه يك شخصيت سياسي رو در روي افكار عمومي دنيا يك ادعا را مطرح كند درصورت عدول از آن صحبت ها حيثيتي براي او باقي نمي ماند در نتيجه، اوباما نمي تواند از ديدگاه هاي خود عدول كند.

**واكنش رژيم صهيونيستي و جنگ طلبان به روند مذاكرات ايران و آمريكا طبيعي است
نادرپور تاكيد كرد كه دكتر روحاني در سفر اخير خود به نيويورك با لحني مناسب و به دور از خشونت، به مظلوم نمايي اسرائيل پايان داده و اين مدعي دروغين حقوق بشر و خلع سلاح هسته اي كه از سرتا پا به سلاح و بمب اتمي مجهز بوده و به قواعد بين المللي هم پايبند نيست را به چالش كشيد و در اين شرايط ، واكنش فعلي رژيم صهيونيستي به دور از انتظار نبود و امري طبيعي است.
وي در تشريح مشكلات فراروي ارتباط ايران و آمريكا، افزود: باتوجه به ساختار حاكميتي دو حزبي آمريكا و حضور تناوبي آنها در عرصه قدرت دولتي، در روابط ايران و آمريكا به طور طبيعي با مخالفت هاي جنگ طلبان و افراد افراطي با محوريت هواداران اسرائيل در ايالات متحده آمريكا رو به رو هستيم كه مدعي اند ايران هيچ تغييري در سياست هايش نداشته و به دنبال وقت كشي براي دستيابي به سلاح هسته اي است.
اين صاحبنظر علوم سياسي درخصوص صحبت اخير اوباما در ديدار با نتانياهو مبني بر روي ميز بودن همه گزينه ها در قبال ايران نيز گفت: اين گفته اوباما شاهدي بر اين است كه با مشكلات فراواني در اين مسير روبه رو است؛ هرچند ما به دنبال غسل تعميد اوباما يا شستن او با آب زمزم نيستيم اما بايد با ديد منطقي به مشكلات و موانع هر دو طرف نگاه كنيم.
نادرپور با بيان اينكه نگاه يكجانبه نگر به مسائل ندارد، گفت: به نظر مي رسد به تعطيلي كشاندن دولت آمريكا و مخالفت كنگره با طرح بيمه درماني رايگان براي مردم آمريكا، بي ربط به كارشكني هاي لابي صهيونيست عليه اوباما نيست چراكه اسرائيل بيش از هر كشور ديگري از برقراري روابط ايران و آمريكا نگراني دارد.
وي به وجود مخالفت هاي داخل كشور با تعامل ايران و آمريكا اشاره كرد وگفت: در ايران نيز طيف تندرو و افراطي با وجود حمايت مقام معظم رهبري از سياست هاي دولت يازدهم، مسائلي همچون تجمع اعتراضي و يا مسايلي كه هنگام بازگشت رييس جمهوري به كشور در فرودگاه مهرآباد بوجود آمد را ايجاد مي كنند.
اين تحليلگر عرصه سياسي، برقراري تماس تلفني روساي جمهور ايران و آمريكا را صرفنظر از اينكه كدام طرف در برقراري تماس پيشقدم شده است، يك گام مثبت و رو به جلو در عرصه سياست خارجي پس از 35 سال وقفه در روابط دو كشور توصيف كرد.
نادرپور يادآورشد: اين تماس تلفني نشانگر تمايل دو طرفه است، معتقدم كه يك نوع اعتراف ضمني به جايگاه ايران در معادلات بين المللي به حساب مي آيد هرچند نبايد به خوشبيني مفرط به اين رويداد بنگريم.
اين استاد علوم سياسي ادامه داد: متاسفانه در داخل كشور هم پرداختن به اينكه كدام يك از طرفين، آغازگر مكالمه تلفني بوده است ما را از اصل موضوع و صحبت هاي دو رييس جمهوري غافل كرد.
وي عملكرد صدا و سيما را در دامن زدن به اين موضوع مورد انتقاد قرار داد و گفت: صدا و سيما، اظهارات خانم رايس و ادعاهاي وي مبني براينكه ايران، تقاضاي تماس تلفني را مطرح كرده است را در اخبار خود منعكس كرد و سپس اظهارات دكتر روحاني پيرامون اين موضوع را انعكاس داد كه اين كار از طرف راديو و تلويزيون رسمي كشور تاحدودي سوال برانگيز است.
نادرپور افزود: در بازگشت دكتر روحاني به كشور نيز دوربين صدا و سيما، عده اي از كودكان در مراسم استقبال در فرودگاه مهرآباد به تصوير كشيد كه شائبه فرمايشي بودن اين مراسم را تداعي مي كرد درحاليكه بسياري از اقشار مختلف مردم به صورت جودخوش در اين مراسم حضور داشتند.
وي نخبگان و گروه هاي مختلف جامعه را در شرايط فعلي به همدلي و حفظ وحدت و همراهي با سياست هاي كلي نظام و و دولت فراخواند.
اين استاد دانشگاه تاكيد كرد: اطاعت از رهبري وظيفه همه مردم اعم از نخبگان و ديگر اقشار جامعه است و دولت نيز بر رعايت سلسله مراتب حاكميتي در كشور توجه و تمكين دارد و درعين حال، براساس توصيه هاي مقام معظم رهبري مبني بر حفظ وحدت ميان قواي سه گانه، جلسه مشتركي ميان دولت و نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برگزار شد كه انتظار مي رود اين جلسات تداوم داشته باشد.
فراهنگ(4)**1055